TIPS TIL BEDRE SØVN

 

Hei 🤗

Ok, jeg regner med at kanskje en del sliter litt ekstra med dårlig døgnrytme nå for tiden eller kanskje sliter med søvnen fra før? Det blir jo selvfølgelig litt sånn når man ikke har noen spesiell rutine og går mest hjemme. Er jo liksom ikke noen grenser selv om man prøve hardt. Ser det er mange andre som også sliter for tiden. Jeg tenkte å komme med noen tips for en bedre søvnrutine slik at man kan komme tilbake til en bedre døgnrytme. Håper det kan hjelpe alle søvnløse zoombies der ute.

 

Alle vet jo når man ikke sover, sover lite eller sover til feil tid så følger det med en rekke ulemper som:

  • Kroppen din frigjør mer av et hormon som kalles glukokortikoid som forstyrrer strukturen i huden.
  • Kroppen din sirkulerer ikke blod effektivt til huden, noe som betyr at mindre oksygen og næringsstoffer når den som da forårsaker sløvhet og får huden din til å se eldre ut enn det den er (you dont want that).
  • Du kan få mørke ringer under øyet. Det som skjer er at uten god nok søvn så utvider blodkarene under huden i øyeområdet seg. Det er dette som produserer de mørke ringene.
  • Kroppen din er ikke i stand til å produsere nok mengder veksthormon – som reparerer og fornyer celler og forhindrer for tidlig aldring.
  • Immunforsvaret blir svekket og du har lettere for å bli syk.

Jeg regner med de fleste vil unngå de punktene over? Så her kommer noen tips til bedre søvn:

  • Først av alt ikke spis 2 timer før du skal legge deg for da jobber magen med å fordøye når man skal sove noe som forstyrrer søvnen. Man skal helst ikke få i seg fetende mat, sukker eller korn. Men er du sulten så kan man spise noe lett som:
    -Banan🍌
    -Kiwi🥝
    -Nøtter🥜

 

  • Noe beroligende å drikke hjelper ofte og selvfølgelig uten koffein🍵. Jeg har begynt å drikke kamille te før jeg legger meg nå i de siste månedene og det hjelper faktisk masse. Linker til ett innlegg hvor jeg skriver om kamille te og dens virkninger HER. Jeg anbefaler den teen HER med kamille som funker beroligende og tro meg det gjør det! Blir kjempe søvnig av den. Du kan også finne en annen variant HER. Man kan også drikke varm melk med honning som skal hjelpe.

 

  • Det hjelper å drikke masse vann i løpet av dagen som hjelper kroppen med hydratisering på natten🚰. Men drikk ikke altfor mye vann rett før sengetid for da må man på do og det er ganske kjedelig å stå opp kun for det. Hater det.

 

  • Trening og ellers bruk av kroppen på dagen er super bra🏋️‍♀️. Spesielt trening da man både sovner lettere og får mye bedre søvn.

 

  • Det sies at man helst ikke skal holde på med verken mobil, pc eller tv 1-2 timer før man legger seg og heller lese en bok📱📖. Men tror alle er litt forskjellige akkurat der. Jeg sovner fortere ved å se på en film når jeg legger meg enn å ligge å se i taket. Så der er det vel litt om og men.

 

  • Rommet skal være mørkt og kjølig🌡️🌃. Det hjelper å senke lyset i hjemmet ditt 3 timer før du skal sove.  Temperaturen skal helst være mellom 14 til 18. Noen har det altfor varmt på rommet som både tørker ut huden og ødelegger for søvnen. Du kan lese mer om det HER.

 

  • Sengetøyet skal helst være bomull og vaskes jevnlig🧴. Man skal helst ikke bruke vaskemiddel med parfyme da det kan irritere huden.

 

  • Ett varmt bad og – eller aromaterapi rett før sengen🛀. Begge deler sammen funker best!

 

  • Meditasjon og yoga har jeg hørt er veldig beroligende før man legger seg🧘‍♀️. Det finnes jo så mange bra videoer man kan lære fra på youtube.

 

  • Ha en fast døgnrytme og sove rutine💤. Legge seg og våkne opp til ca samme tid hver dag. ikke alltid like lett, men gjelder bare å slå på alarmen samme tid hver dag og heller ikke snooze alarmen! Hvis jeg er super trøtt i løpet av dagen prøver jeg å ikke ta meg en lur, i hvert fall ikke en lang lur. Prøver heller vente til da jeg skal legge meg for natten. Da er jeg ofte helt ferdig og sovner på sekundet. Det er hardt men hjelper for å komme tilbake til en god søvnrytme. Men om man må ta seg en liten lur så prøv å å ikke sove mer enn 20 min.

 

  • Før jeg skal sove pleier jeg å planlegge hva jeg skal gjøre dagen som kommer slik at jeg er litt mer forberedt når jeg står opp📝. Da trenger man ikke stresse så mye på morgenen.

 

Det var noen av mine tips, jeg håper det kan hjelpe litt. Jeg må selv bli flinkere og komme tilbake til en god rutine nå. Jeg vet hva som skal gjøres så er bare å gjøre det.

 

Ha en fin kveld💕✨

Mine sosiale medier
Snapchat: HER
Instagram: HER

snapcode-isalicious-isalicious.blogg_.no-isalicious1-isalicio91-snapchat-instagram-addme

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg