Medisinen mot Covid-19

Dere har kanskje hørt om den nye medisinen de nå skal teste i Norge som skal forebygge Covid-19? Det er egentlig den gamle Malariamedisinen som kalles hydroksyklorokin.

– Det er mange som har tro på at hydroksyklorokin kan ha en forebyggende effekt. Det er ikke bevist, men det er såpass spennende at vi må teste det i kliniske forsøk, sier overlege og førsteamanuensis Jørgen Vildershøj Bjørnholt ved Institutt for klinisk medisin ved UiO og OUS.

Det er den franske forsker og lege Didier Raoult som kom opp med ideen å bruke denne medisinen mot Covid-19 og i Frankrike er de allerede godt i gang med å teste den ut for en god stund siden. I USA og Columbia tester de også. Flere som har brukt den skal visstnok ikke blitt syke men noen av de har fått bivirkninger som hjerteproblemer og dårligere immunsvar.

Didier Raoult er en fransk lege og mikrobiolog. Han har M.D. og Ph.D. grader og spesialiserer seg på smittsomme sykdommer

Jeg leste i VG at leger skriver ut resepter på hydroksyklorokin til venner og familie. Så for å unngå hamstring innførte Statens legemiddelverk rasjonering på legemiddelet for to uker siden. Altså det er jo supert om de finner en medisin som kan fungere imot Covid-19 men det er også veldig skremmende, spesielt før de vet ordentlig bivirkningen man kan få. De sier jo at bivirkningene kan komme lenge etter. . Kanskje man blir enda mer syk av å bruke det eller kanskje ikke?

– Jeg er veldig skeptisk til at leger behandler seg selv med dette. Vi vet ikke nok om effekt og mulig risiko. Men nettopp derfor haster det å prøve det ut i kliniske studier, sier Bjørnholt.

Måtte bare dele denne videoen med dere når vi først er inne på dette temaet.. I denne videoen kan du se legen Keith Mortman advarer oss å sier vi må ta dette alvorlig og viser oss hva coronaviruset kan gjøre med en. Både unge og eldre er utsatte. Han sier også at når lungene er så skadet som i videoen ovenfor så kan det ta lang tid før det leges og for noen pasienter kan det bli varige skader.

Jeg håper jo at den medisinen kan være svaret for oss slik det slutter å spre seg om det funker forebyggende, men jeg er også redd det skal bli verre plutselig har vi ett større problem her i verden siden så mange nå tester og kjøper det uten å vite helt sikkert hva som kan skje.. Jeg hadde nok ikke brukt denne medisinen selv for å være helt ærlig. Det her coronaviruset skremmer meg! Håper virkelig alt det her tar slutt snart sånn at ting kan bli normalt igjen🙏.

– Hva tenker du rundt dette? Kunne du ha testet denne medisinen slik mange gjør nå?

Ha en fin kveld 💕

3 kommentarer
    1. Det her visste jeg ikke om, så bra post. Jeg tror kanskje jeg ville ha prøvd det men er litt riski samtidig. Jeg hater alt det her selv og har ting å gjøre ute liksom som å møter venner savner de <3 !!!

    2. Jeg hadde absolutt ikke testet noen ting uten å vite hva jeg setter meg ut for. Men supert de forsker på noe men skummelt å utsette folk for ting de ikke vet noe om. Men sånn har verden blitt 😱. Bra innlegg og liker bloggen din. Liker at du står ut med dine meninger og ikke er redd. Vi trenger slike! Flotters!!🙌🏼

    3. Dessverre har jeg ikke den helt store troen på det der. Håper de forsker frem en vaksine fort, ellers går det ille med menneskeheten. Viruset er nok mye verre enn de fleste tar inn over seg. Kina snakker ikke sant om antall døde. Forståelig, siden de først prøvde skjule det i lange tider. Når man prøver å redde ansikt i ettertid, vil man ikke komme med for negative opplysninger.
      Det er viktig at alle land samarbeider og hjelper hverandre. For dette viruset kan komme i retur om et land har fått slått ned utbruddet. Det er også viktig at en vaksine er tilgjengelig for alle. Ikke eksklusiv rett for en bestemt nasjon, som Trump visstnok prøvde på.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg