Oppskrift: Min favoritt rett

I går så lagde jeg en av mine favoritt retter 😍😍 som er enkel å lage og tar kanskje 20-30 min. Tenkte å dele den med dere med tanke på så mange som bare sitter inne akkurat nå i disse tider og tenker alle har vel lagd det meste nå så greit å komme med ett nytt middags forslag? Blir jo litt sånn man sitter jo nesten bare inne så er ikke så mye annet å gjøre, føler jeg spiser så å si hele tiden. Helt vanvittig, haha! 🤦‍♀️😂 Regner med det er flere der ute som spiser mer enn vanlig nå? Ok let’s go, lets eat some more!

Det du trenger er:
– Kylling (helst filet)
– Ris
– Paprika
– Løk
– Hvitløk
– Soyasaus
– Mat fløte eller kremfløte 
– Creme fraiche
– Allroundkrydder
– Pepper
– Persille
– Tandoori masala (krydder)
– Salt

 

Jeg starter med å lage risen først så den kan koke imens jeg lager alt det andre. Jeg starter alltid med å vaske eller sile risen til vannet er klart (viktig!) så tar jeg litt olje i en kjele med krydderet jeg skal bruke som er avbildet ovenfor (Persille, salt og tandoori masala). Ta bare litt av hvert krydder eller bruk krydderet du foretrekker. Tilsetter også litt paprika. Jeg blander da oljen som er krydderet og risen sammen. Så tilsetter jeg vann, lar det koke opp først så setter jeg ned til laveste innstilling og lar det stå sånn ca rundt 12 min.

Når risen står å koker så begynner jeg med å kutte opp paprika og løk. Jeg rasper 1 hvitløkfedd og tilsetter litt pepper deretter steker jeg det i olje. Det skal vel stekes rundt kanskje 5 min på høyeste innstilling. Når det er ferdig legger jeg det i en skål så lenge så jeg kan bruke samme panne i neste steg.

Nå kutter jeg opp kyllingen i terninger (prøver ihvertfall😅) og steker det i samme panne som jeg hadde grønnsakene i som jeg nevnte ovenfor. Jeg tilsetter litt allroundkrydder og pepper. Så steker jeg det slik det blir godt stekt! Alle vet vel at rå kylling er ett STORT NO NO!

Da er både grønnsakene, kyllingen ferdig og  jeg begynner med sausen.. Dette er faktisk min spesial saus som jeg har fått etter moren min. Den er så SYKT god!! Jeg bruker fortsatt samme panne for smaken og begynner først med litt eller in my case en del kremfløte. Ja, jeg bruker kremfløte.. For meg har kremfløte en bedre smak i sauser enn mat fløte.. Jeg bruker ikke mål heller til denne retten så det er sagt. Så etter kremfløten så tilsetter jeg 2 spiseskje med creme fraiche og litt soyasaus. Deretter skal det koke opp i kanskje 5 min imens du rører. Til slutt skal fargen på sausen se ca slik ut som siste bilde ovenfor.

Til slutt så tilsetter jeg grønnsakene, kyllingen og sopp. Jeg lar det småkoke i 3 min til for å få mer smak i sausen. Da er sausen feeerdig👌.

Jeg pleier å koke opp litt erter og haricots vert med hvitløk for å være litt ekstra “sunn” haha.. Syntes det er kjempe godt. Så tilsetter jeg litt smør når det er ferdig kokt og silt.

Voilaa.. Da er maten klar og jeg håper dere har klart å henge med! Jeg er ikke såå flink på å forklare ting😅😅 men jeg prøver. Retten er ihvertfall super god om dere får det til og dere kommer ikke til å angre 😍😍! Bon Appétit! 

 

– Hva er din favoritt rett? Spiser du også litt ekstra i disse tider? 

Ha en fin kveld 💕

9 kommentarer
    1. Min favoritt rett er indisk, alt indisk! Men det hæ så også godt ut. Jeg spiser alt for mye for tiden.

      1. Hei.
        Ja, har brukt begge to. Vel miniblogg er greit men er ingen kommentarfelt noe jeg ikke likte. Blogg.no er litt mer avansert, kommentarfelt og litt mer innstillinger da:) Jeg startet på miniblogg og nå er jeg her. Anbefaler å starte på miniblogg!

    2. Hei 🙂 Liker bloggen din godt og ser veldi godt ut men lure på om man kan bruke rømme istedenfor creme french eller noe annet?Ett annet anternativ?Liker ikke creme french så godt

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg